Tu je v skratke uvedené, čo vystrájajú príkazy, ktoré sme si ukázali na hodine...
# hashtag označuje komentár
# od symbolu hashtag až po koniec riadku je text považovaný za komentár
# komentáre sa pri vykonávaní programu ignorujú
# môžme tak do súboru s programom písať rôzne vysvetlenia
Program môže komunikovať s používateľom tak, že mu niečo vypíše, požívame na to príkaz print().
# print môže vypísať konkrétny text, ktorý "obalíme" do úvodzoviek
print("ahoj")
print("Dobrý deň, pán prezident.")
# ak argument (to čo má print v svojich zátvorkách) neobalíme úvodzovkami
# Python sa to pokúsi vyhodnotiť - môžeme ho tak nechať niečo vypočítať
print(5+5)
print(10-8)
# v zátvorkách môžeme uviesť viacero argumentov oddelených čiarkami,
# Python vyhodnotí tie, ktoré nie sú "oúvodzovkované"
print("tri plus tri je", 3+3)
print("100-65=", 100-65)
# premenná reprezentuje hodnotu, hodnota môže byť nejakého typu,
# rozlišujeme hodnoty typu:
# TEXT - hodnota "obalená" úvodzovkami
# CELÉ ČÍSLO
# DESATINNÉ ČÍSLO (má desatinnú bodku!)
# premnnú vytvárame tak, že do nej priradíme hodnotu pomocou znaku rovnosti:
# premenná má názov, ktorý nemusí byť jednopísmenkový
a = 10
vek = 16
meno = "Janko"
telota = 36.652
# viacslovné názvy - cammelCase alebo snake_case
vyska_snehu_na_kopci = 20.36
hlbkaRelaxacnehoBazna = 56.789
# do premennej môžeme priradiť aj výsledok výpočtu
sucet = 15 + 16
vysledok = 15 - 365
# vľavo od "rovná sa" môže byť uvedená len jedna premenná
# python najprv vypočíta, čo je napravo od "rovná sa"
# a potom výsledok uloží do premennej uvedenej vľavo od "rovná sa"
a = 30
b = 40
c = a + b
# aj toto je "legálne", najprv sa vypočíta a + a (to j 200)
# a potom sa výsledok (200) uloží do premennej 'a',
# teda hodnota v 'a' sa prepíše na 200
a = 100
a = a + a
# premenné môžeme použiť v príkaze print bez úvodzoviek
# python dosadí za túto premennú hodnotu, ktorú reprezentuje
vek = 78
print("máš", vek, "rokov")
rok = 2060
print("narodil si sa v roku:", rok-vek)
# s číslami a premennými, ktoré obsahujú číselnú hodnotu
# vie python vykonať matematické operácie
# + sčítanie
# - odčítanie
# * násobenie
# / delenie
# // celočíselné delenie 7//2 je 3
# % zvyšok po delení 7//2 je 1
# ** mocnina, 2**3 je "dva na tretiu"
# výpočet môže byť priamo v príkaze print()
print(7*7)
print("acht hoch acht ist", 8**8)
print("mas", aktualnyRok - rokNarodenia, "rokov")
# výsledok výpočtu môžeme priradiť do premennej
# toto zvykne byť prehľadnejšie
vek = aktualnyRok - rokNarodenia
print("mas", vek, "rokov")
# text do premennej načítame pomocou funkcie input()
# napríklad meno, priezvisko, email, adresa, oslovenie, ...
# ako argument príkazu input môžeme (ale nemusíme) uviesť prompt - výzvu, text,
# ktorý sa zobrazí používateľovi, aby vedel, čo má zadať...
meno = input("Ako sa voláš?")
ulica = input("Prosím, zadaj názov ulice: ")
# celé číslo načítame pomocou int(input())
# napríklad vek, rok narodenia, číslo domu, vzdialenosť v km, ...
# 'int' je skratka pre 'integer', čo je angl. 'celé číslo'
vek = int(input("Koľko máš rokov?"))
rok = int(input("Zadaj aktuálny rok:"))
# desatinné čísla načítame pomocou float(input())
# napríklad teplota, dĺžka, alebo iná veličina s požadovanou presnosťou
# 'float' označuje 'floating point number'
telota = float(input())
priemer = float(input())
# príkaz round() "berie" dva parametre, čo má zaokrúhliť a na koľko miest
a = round(3.1415, 2) # do premennej 'a' sa priradí 3.14
# round() môže byť aj priamo v print()
print(round(3.1415926535, 5))
# round() môže mať ako argumenty aj premenné
pi = 3.1415926535
presnost = 7
zaokruhlene_pi = round(pi, presnost)
# ak chcem používať funkcie na kreslenie, na začiatok kódu pridám 3 riadky:
import tkinter
canvas = tkinter.Canvas()
canvas.pack()
# KRESLENIE OBDĹŽNIKA
# 50,70 sú XY súradnice jedného vrchola obdĺžnika
# 220,150 sú XY súradnice druhého, protiľahlého vrchola obdĺžnika
canvas.create_rectangle(50, 70, 220, 150, fill="red")
# SÚRADNICOVÝ SYSTÉM CANVASu
# os X raste zľava doprava
# os Y raste zhora dole
# ak chcem používať generátor náhodných čísel, na začiatok kódu napíšem
import random
# náhodné číslo z intervalu [10,20]
# vrátane 10 a 20!
cislo = random.randint(10,20)
# náhodná hodnota zo zoznamu
farba = random.choice(["red", "green", "blue"])
# náhodné desatinné číslo z intervalu [0, 1]
a = random.random()
# generovanie úplne náhodnej farby pre grafiku
# farbu pre canvas.create_rectangle môžeme uviesť v hexadecimálnom zápise
# ako #RRGGBB, napríklad #FF0000 je červená
randomFillColor = f"#{random.randint(0,256**3-1):0{6}X}"
# potom premennú použijeme ako hodnotu parametra fill...
canvas.create_rectangle(50, 70, 220, 150, fill=randomFillColor)